Mörkret börjar sakta ta över och höstens höga luft och speciella doft fångade upp ett minne från det förflutna. Kylan svepte över mitt ansikte denna stilla söndagsmorgon. En tår rann sakta ner för min kind, en glädjens tår som gav mig en upplevelse om en ny och outforskad dag. Hösten för mig innebär en tid av förändring, en slags förberedelse inför vintern. Tiden efter sommaren och tiden före julen. Tiden då vi tänder ljusen i det tidiga mörkret.

host

I mitt liv finns så oändligt mycket mer än det levande ljuset som lyser upp min tillvaro. Något jag har lärt mig i livet är att det är det allra enklaste som ger den allra största glädjen. Smaken av det första kaffet på morgonen, det lilla fina meddelandet från vänner om önskan om en fantastisk dag, leendet och kärleken från mina barn när de ser mig, kärleken och omtanken om varandra, det sprudlande skrattet från mitt kära barnbarn, lukten från en vacker lilja, en kram, den varma djupa vänskapen, sockerdrickskänslan i hela kroppen av det förlösande skrattet, känslan av smaken från en nybakad prinsesstårta eller de klingande vackra tonerna från favoritmusiken. You name it!

livet

Trots allt det fantastiska som finns i livet så tappar vi alla vissa tidpunkter i livet oss själva in i en vad jag skulle kalla en negativ hinderbana. Vi stänger ner många positiva möjligheter omkring oss och börjar skapa en personlig hinderbana som stundtals tycks helt omöjlig att ta sig igenom. Ibland kan livet även ge oss väldigt mörka och skrämmande stigar att ta oss igenom och vid de tillfällena är det allra minsta ljus livgivande.

Vi strävar alla mot ljuset och mot glädjen och meningen med vårt liv på ena eller andra viset. Sedan har vi människor på jorden väldigt olika uppfattningar om vad meningen, lyckan och glädje innebär. En del tror på religionen, en del tror på självförverkligande, en del tror på materialismen och en del tror till och med på Donald Trump. Jag själv är helt övertygad om att synen på vad lycka är, är föränderlig. För livet är föränderligt. Vad som gör mig lycklig idag, kanske saknar betydelse i morgon och vice versa…

Fånga alla de ögonblick som gör dig lycklig i en inre vacker låda dit du kan gå ibland när livets våg trillar över och sluta aldrig ge näring till dina drömmar. För livet kan vara helt mirakulöst när vi som minst anar.  Just här och nu fann jag lyckan i den frusna lyckotåren på min kind. En oändlig tacksamhet omslöt mig och jag kände mig oändligt rik.
/ Maria Lindbom

”Varje handling av mod, varje handling av godhet och varje handling av eget ansvarstagande ger omedelbart utbyte för dig. Varje gång du gör det som du vet är det rätta och följer din egen sanning istället för massans påbud försvinner lite grann av leran som döljer ditt verkliga jag, så att glansen blir tydlig. Varje gång du handlar utifrån kärlek snarare än rädsla, blir du lite mer av den du är ämnad att vara. Varje gång du försöker förverkliga dina drömmar och lyssnar på ditt hjärta minns du lite mer av den du verkligen är”/ Robin Sharma

www.marialindbom.se

