Etiketter

När jag slår upp mina blåa ögon tidigt denna lördag morgon kände jag att febern hade gett med sig och allt omkring mig blev på något sätt klarare i jämförelse med tidigare i veckan då febern hade lett mig in i ett töcken utan början och utan slut. Solen sken utanför mitt fönster och trots att jag var matt och ynklig kände jag att jag åter igen befann mig i nuet. Jag kunde ta in de dansande solstrålar som spelade mot min kind. Jag kunde känna den härligt friska luften som bara en sensommarmorgon kan ge. Alla månader på året har en speciell doft och ett speciellt ljus, fast årstiderna i sig utmärker sig mest. Det största i livet är våra relationer till familj och till våra vänner.

Trots alla händelser i livet så pågår vårt liv hela tiden runt oss och tiden tickar på oavsett om vi väljer att ta del och vara närvarande eller lever i vår inre verklighet. En slags inre verklighet som tar oss till framtiden, det förflutna, eller helt uppe i våra önskningar om något bättre. Att vara fullständigt närvarande verkar vara en svårighet. Fast egentligen borde nuet vara enklare att hantera eftersom det är då vi är som mest levande. Samtidigt är det i vår fantasi och i vår inre dialog som vi rättfärdigar, hanterar och analyserar svåra eller lyckliga livssituationer, drömmer om välgång, kärlek och lycka och hämtar nya tankar och nya spår att följa. Det är här vi gör våra val och bestämmer om vårt nästa steg skall vara ett litet steg eller ett stort kliv.

livet

Se dig omkring för det här är ditt liv. Det är hit du har tagit dig och allt omkring dig har du hjälpt till att skapa. Din familj, alla dina vänner, alla jobb du har haft, precis allt som är du. Känner du att du har allt du någonsin önskar och är helt nöjd för resten av ditt liv, då kan du skatta dig lycklig för det är få förunnat. Känner du istället att du vill ha en förändring eller saknar något i ditt liv? Då är det i slutänden du som måste handla för att nå fram dit du önskar. Det räcker inte att tänka sig till en förändring, du måste också skapa möjligheterna för det. Lite som att starta en affär där din önskan och målet är att få många handlande kunder så affären svämmar över. För att möjliggöra målet måste du först skapa en lokal till en inbjudande affär fylld med godsaker och annat att sälja. Förändringar kommer inte neddimpande från himlen bara för du blundar och tänker på det. Vi måste även våga ta risker ibland. Risker som vi behöver väga i en vågskål innan vi kör iväg i hundra kilometer i timmen. För problemet med risker är att vi allt för många gånger i livet investerar mer än vi har råd att förlora och nu pratar jag inte bara om investeringar rent materiellt utan även våra känslor.

Det kan vara svårt att investera i nya relationer och ju äldre man blir desto svårare blir det. Kanske för att vi vet och har fått erfara hur ont ett hjärta kan smärta av svek, av baktaleri, av oärlighet och andra tråkigheter. Jag är övertygad om att det ibland kan vara sunt att rensa ut i alla sina relationer. En del av dem kan utgångsdatumet ha gått ut för länge sedan och det enda som håller er kvar är ett telefonsamtal en gång i månaden och en grund som består av minnen från det förflutna. Du är inte längre prioriterad som en nära vän. Det kan göra ont att bli ”bortvald”, men om vi är medvetna om vad som sker och gör en pakt med oss själva att se dessa relationer som ”bekanta” och inte nära vänner så försvinner friktionerna inom oss av sig självt. Eller så kanske vi tvärtom vill göra en större investering i någon som har funnits i bakgrunden för en tid. En slags omprioritering.

grinch2

Det är alltid du som bestämmer över ditt liv. Det är du som bestämmer hur du investerar dina egna tillgångar och det är du som bestämmer hur du vill förhålla dig till din omgivning. Det enda säkra som jag vet är att ju mer kärlek och omtänksamhet du ger ut, desto mer kommer tillbaka till dig. Inte nödvändigtvis  från samma person och inte nödvändigtvis med en gång. Men det kommer och oftast kommer det när vi behöver det som mest. Att förhålla sig till sin omgivning som en snål och grinig Grinsh gör dig  med tiden bara ensam och bitter. Så var vänlig, och sträck ut en hand om du kan, vem vet du kan bli förvånad… Jag säger som Will Smith nedan:

be-yourself-will-smith-quote

I relationer är det väldigt lätt att dela ut sina åsikter om andra. Det har vi alla gjort någon gång. Men respekt vinner vi inte genom att ge bort en lista med alla fel och brister, genom att höja rösten och skrika, eller hota någon – om du inte gör det så skall jag…, eller som tyvärr blir allt vanligare i samhället – ta till våldsamheter. Utan snarare TVÄRTOM!!  Det skapar enbart misstro, tvivel, obehag och rädslor som i sin tur skapar ilska som i sin tur skapar ännu en ond spiral. Respekt och tillit skapar vi genom att vara oss själva, genom att vara sanningsenliga gentemot oss själva och andra, genom att vara ärliga och stå upp för det som vi tror på, även när stormen viner som mest. Men för den sakens skull menar jag inte att vi skall pådyvla människor allt vi tänker för ”ibland är tala silver och tiga guld”. Kom ihåg att det alltid finns två sidor på ett mynt, att enbart lyssna till en part är det samma som att enbart se den personens tillkortakommanden. För i mångt och mycket är det så att det vi uttalar oss om någon annan utan att ta reda på fakta handlar till nittionio procent om oss själva.

Tillbaka till ditt liv här och nu. ”Håll ut – Det här är ditt liv…” Livet går i vågor eller som en berg och dalbana. Ibland går det nerför och vi får hålla i oss eller be om hjälp för att kunna räta upp oss. Ibland så går det uppför och allt känns lätt och enkelt, helt underbart och fantastiskt och ibland går livet bara rätt fram, en slags vilopaus där vi reflekterar över livets mening. Var du än befinner dig i din bergbana så kommer det alltid en uppförsbacke efter nerförsbacken. Så håll ut, gör en plan och ta dina steg varje dag riktade mot dina mål och det viktigaste av allt, om allt känns rätt handla när möjligheten kommer. Till sist, tro på dig själv och på dina drömmar och ge aldrig upp. ”Plötsligt händer det!”

/ Maria Lindbom

Min nya artikel kommer ut den 27 september i Tidningen Inspire.

www.marialindbom.se

 

