Det är inte alltid lätt att leva, även om vi verkligen skulle önska oss det. Ibland är livet helt fantastiskt och ibland tillkommer komplikationer och känslomässiga upplevelser av olika slag. Ingen dansar skrattandes igenom livet. Livet handlar om möten med andra människor, för utan mötet har vi inget liv att tala om. Vi möter fantastiska människor som tillför oss så mycket kärlek och glädje. Vi möter människor som vi bara går förbi och knappt ser . Människor som aldrig kommer att beröra oss varje dag i vårt vardagliga liv. Vi möter människor som vi instinktivt backar från. Vi möter människor som vi först tror på och tar till vårt hjärta och som sedan visar sig vara de största besvikelserna och vårt hjärta får sig en stor törn som vi måste läka och med det gå vidare ärrade, men troligtvis klokare. Förhoppningsvis lär vi oss att urskilja vilka typer av människor som är bra för oss och som tar fram det bästa hos oss och vilka som inte gör det. Jag är helt övertygad om att det alltid finns någon för alla. Livet är allt för kort för att ödsla tid och energi på människor som hela tiden gör oss besvikna och sårade.

Frågan är om vi verkligen lever vårt egna liv eller om vi lever livet genom andra? Vi styrs dagligen av media, trender och ”förebilder” av olika slag. Det räcker med att slå på tv:n så är i stort sätt alla kanaler späckade av realitysåpor där den ena sliskiga konflikten måste överträffa den andra. Jag tror aldrig kanalerna har varit så fyllda av så många beroendeframkallande såpor där allt verkligen går ut på att det negativa egot skall synas till varje pris. Ju mer självisk och elak desto mer framgångsrik? Det rimmar inte riktigt i mina öron. Varför finns det ett så stort intresse för alla dessa cyniska konflikter? Kan det vara ett sätt att fly? Eller kan det vara ett sätt att bearbeta våra egna inre konflikter som vi inte riktig vågar se och än mindre röra vid?

rädsla1

Det viktigaste i livet är att vi inte ger upp och stänger dörren och gömmer oss bakom våra kryptiska rädslor för att vi är vettskrämda för att bli sargade igen. Som en klok indier en gång sa: ”Om  du inte vill få taggar i fötterna kan du försöka täcka hela hela jorden med mattor. Men det är lättare och billigare att köpa ett par nya skor”. Vi kan helt enkelt inte skydda oss själva från sår och smärta, men hur vi samverkar med yttervärlden och vår inre verklighet är helt och hållet upp till var och en. Vi kan välja om vi vill tolka och förstå våra smärtsamma situationer eller om vi vill se dem som något obehagligt som vi kan svära åt. Vi kan lära oss att acceptera de oundvikliga upplevelserna som vi möter i livets hårda skola. Ibland är våra upplevelser så smärtsamma att vi inte ens kan förstå, men på ett eller annat sätt behöver vi komma till en acceptans för att kunna gå vidare.

tankar

Vi färgas helt och hållet av hur vi tänker. Om vi hela tiden tänker att livet är orättvist, jobbigt, svårt, outhärdligt och smärtsamt kommer vi att förgifta oss själva med alla dessa negativa tankar och som följd blir livet omkring oss allt annat än drömlikt. Om vi istället tar till oss tankar som består av allt positivt som verkligen finns omkring oss i vårt liv, all glädje, alla skratt, all kärlek och all harmoni så färgar vi våra kroppar med positiv energi, kämpaglöd och entusiasm. Livet omkring oss fylls med en helt annan energi som på sikt faktiskt kan ge oss möjligheter att uppfylla våra drömmar. Våra tankar färgar alltid våra känslor och våra känslor skapar hela vår inre verklighet som i sin tur skapar din yttre verklighet. Med andra ord  vi väljer hur vi vill implementera livet och våra medmänniskor.

tankar2

Hur skall vi då möta livet?  Har du några målsättningar eller vill du bara flyta med och se vad som händer? För mig är målsättningar en väldigt viktig tårtbit av min personliga tårta för utan målsättningar tror jag att det är svårt att nå fram till sina mål och drömmar. Min övertygelse är att om jag kan drömma om det så kan jag också nå dit, men det är jag som måste skapa förutsättningarna för att nå fram. Jag måste göra min del för att livet skall kunna ge tillbaka det jag önskar. I denna process är ärligheten till mig själv den övergripande delen annars är det risk att jag går vilse bland alla faror som lurar på vägen dit. Så håll dina löften som du ger till dig själv. Låt inte dina löften förvandlas till tomma innehållslösa ord, för det kommer att sluta med att du själv blir lika tom och innehållslös. Vi blir vad vi utgör oss att vara och vi blir vad vi tänker. // Maria Lindbom

”Att lyssna uppmärksamt och verkligen ta in vad andra menar innebär att man riskerar att förändras av det man hör.” /Juanita Brown

www.marialindbom.se

 

 

 

