Etiketter

Ibland kan vi nog alla uppleva att livet bara flyter fram utan att vi kommer framåt. Som om vi står och stampar på samma plats i ett djupt hål utan att nå dit vi egentligen vill. Det kan skapa inre stress som påverkar oss till att tänka negativt. Mina tankar kan ibland i dessa situationer helt leva någonstans i framtiden. Dit där jag vill vara men ännu inte nått fram. Det är just vid dessa tillfällena viktigare än någonsin att stanna tiden och ta tillbaka nuet. För mig är viktigt att vi leva i balans med det som har varit, det som är och det som kommer. Att veta var jag står för att kunna ta nästa kliv.

mål1

Ibland behöver vi kanske gå på en språngbräda av olika orsaker som inte alltid motsvarar våra egna förväntningar, men just den språngbrädan leder oss in till exakt den vägen vi egentligen önskar. Vägen till målet är inte alltid rak och förutsägbar, utan mer krokig och snårig och ibland kan det kännas som om vi aldrig når fram. Tiden som vi lägger på vägen mot målet är egentligen inte viktig. Det viktigaste är att vi inte ger upp på vägen dit och stannar i någon sorts trygg bekvämlighet bara för att det är jobbigt eller obekvämt att fortsätta. Tänk om det var så att dina drömmars mål fanns bakom nästa krön och du gav upp precis innan målsnöret.

Visst, ibland tappar vi självkänslan och vi spårar ur för en stund. Det händer oss alla någon gång under livet. Vår självkänsla påverkar vårt varande och vårt självförtroende påverkar vårt görande. Självkänslan är en färskvara som vi kan tappa från en dag till en annan, medan självförtroendet kan stanna kvar om vi vet att vi är duktiga på något.

mål

Jag är övertygad om att våra mål och drömmar hör ihop med vår självkänsla. Har vi inte en stark självkänsla så är det svårt att nå dit vi vill. Jag för egen del arbetar med att stärka min självkänsla varje dag, men ibland vissa dagar är det svårare än annars. Det är just sådana dagar som jag stannar upp och tar mig själv tillbaka till nuet. För i nuet finner vi egentligen allt vi behöver för att komma tillbaka till vägen som leder till regnbågen slut.

” Endast genom handling vinner livet i betydelse” / H.C Andersen

// Maria Lindbom

www.marialindbom.se

 

